Searching...
6 Eylül 2017 Çarşamba

DSG Şanzıman Nedir? DSG Şanzımanın Özellikleri Nelerdir?



DSG Şanzıman Nedir? Kuru Çift Kavramalı 7 İleri DSG Şanzımanın Özellikleri

DSG vites kutusu Borgwarner ve VAG grubu tarafından geliştirilmiştir. DSG, Direct Shift Gearbox isminin kısaltmasıdır ve bir yarı otomatik çift kavramalı şanzıman çeşididir. Volkswagen Audi (VAG) grubunun ilk defa 1980’lerde kullanmaya başladığı, Audi’nin ralli aracında büyük başarılar getiren çift kavramalı yarı otomatik şanzımanı; hızlı vites geçişleri ve güç kaybına neden olmaması, yakıt ekonomisi sağlaması sebepleriyle geleceğin şanzımanı olarak sunuluyordu. Öyle de oldu. Otomotivde yenilikçi teknolojileri en sıkı takip eden Audi-Volkswagen grubunun çift kavramalı (yarı) otomatik araçlarının çok satması ve yaygınlaşmasıyla, diğer otomotiv firmaları da farklı isimlerle çift kavramalı otomatik şanzımanlı araçlar sunmaya başladılar; Renault EDC, Fiat DCT, Ford Powershift gibi. Her zaman olduğu gibi sağlamcı Japonlar uzaktan ve geriden izlemeye devam etti.

DSG şanzımanlar, klasik tam otomatik şanzımanlara göre daha iyi yakıt ekonomisi sunmakla kalmıyor, manuel şanzımanlardan bile daha düşük yakıt tüketimi verileri elde edilebiliyor.
(Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)

Türkiye’de Volkswagen Audi grubu araçların büyük çoğunluğunda 7 ileri kuru çift kavramalı dsg şanzıman kullanılmaktadır. Yani sıvı viskoz kavrama (tork konvertörlü) değildir, çok diskli hidrolik (ıslak) kavrama da değildir. Öte yandan ıslak kavramalı dsg şanzımanlı araçlar da bulunmaktadır. Bu yazı serisinde kuru çift kavramalı, önden çekişli (enine motor yerleşimli) araçlardaki dsg şanzıman ele alınacaktır. Önden çekişli (enine motor yerleşimli) bu araçlarda kullanılan dsg şanzıman, VAG üretimi olup, çift baskı-balata seti LuK firması tarafından üretilmektedir. DQ200 (OAM) isimli bu şanzımanlar 250Nm tork aktarımı yapabilmektedir. Daha yüksek torklu motorlarda, torka daha dayanıklı olan ıslak (çok diskli hidrolik) çift kavrama kullanılmaktadır. Alüminyum gövdeli, 1,7 litre yağ alan şanzımanın mekatronik haznesi 1litre yağ almaktadır, toplam 70kg ağırlığa sahiptir.
Volkswagen-Audi, bu çift kuru kavramalı otomatik şanzımana, elektromekanik şanzıman diyor fakat, şanzımanda vites geçişleri ve debriyaj hareketi hidrolik basınç ve valflerle gerçekleştiğinden, elektrohidrolik demek daha doğru olabilir. Renault EDC ve Ford Powershift ise gerçekten elektromekanik şanzımanlardır, çünkü onlarda hidrolik pompa, valf vb. hiçbir şey yok. DSG ise hidrolik esaslı bir şanzımandır.
(Bkz: DSG Şanzıman Nasıl Çalışır? Teknik Detaylar)
(Bkz: DSG Şanzıman Arızaları ve Yorumları)

DSG Şanzımanlı Araçlar Hangileridir?

Audi: A1, A3, S3, A4, S4, S5, A5, A7, A8, Q3, Q5, R8, TT
Volkswagen: Polo, Golf, Jetta, Touran, New Beetle, Passat, Volkswagen CC, Scirocco, Tiguan, Caddy, Transporter.
Seat:Ibiza, Leon, Toledo, Ateca, Alhambra
Skoda: Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Superb, Yeti

DSG Şanzıman Vites Kolu Pozisyonları ve Anlamları

P (Park) Konumu: Araç tamamen durdurulduktan sonra, ayak frene basılıyken, vites kolunun üzerindeki butona basılarak vites park konumuna alınır. Park konumuna almak veya çıkarmak için kontak açık ve fren pedalına basılmış olması şarttır.
N (Boş Vites): Şanzımanı boş konuma almak için kullanılır. Vites kolu, uzun süre (2 saniyeden fazla) N de kalırsa, değiştirmek için fren pedalına basmak gerekir.
R (Geri Vites) : Araç tamamen durduktan sonra vites kolundaki butona basılarak geri vites R konumuna alınır.
D (İleri Vites): Normal ileri otomatik sürüş modu için vites D (Drive) konumuna alınır.
S (Sport): Daha hızlı ve agresif sürüş istendiğinde, vites sport konumunu getirilir. Vites değişimleri yine otomatik olarak gerçekleşir fakat, vites değişimlerinde motor devrinin daha yüksek değerlere çıkmasına izin verilir. Her vites değeri için motor devir bandı sonuna kadar kullanılarak hızlanma iyileştirilir. Kontrol ünitesi aracın performans odaklı hareket etmesini sağlar ve yakıt ekonomisi geri plana atılır.
+ ve - Konumlar: Viteslerin el ile direksiyondan (paddle shift) veya vites kolunun hareket ettirilmesiyle değiştirilebildiği konumdur. Buna tiptronik-triptonik özellik denmektedir.

Ana konu için (Bkz: Çift Kavramalı Şanzımanlar ve Çeşitleri)

Bölüm-1 Bölüm-2 Bölüm-3


0 yorum:

Yorum Gönder

yorumunuzu buraya yazabilirsiniz

 
Back to top!